058 – 213 24 15 | info@huurteamleeuwarden.nl

Servicekosten

Voor servicekosten gelden regels

Meestal bestaat je huur uit twee onderdelen: kale huur en servicekosten. In het huurcontract moet apart vermeld staan hoeveel je aan servicekosten betaalt en waarvoor. Voorbeelden van servicekosten zijn schoonmaakkosten van algemene ruimtes, verlichting in een portiek, reparaties en het gebruik van meubels. Voor het verbruik van gas, elektriciteit en water betaal je vaak een voorschot aan je verhuurder. Ook deze zogenaamde nutskosten kunnen onder de servicekosten vallen.

Een verhuurder moet zich aan bepaalde regels houden als het om servicekosten gaat. Er is wettelijk vastgesteld welke kosten wel en niet in rekening gebracht mogen worden. Daarnaast moet je verhuurder de kale huur en de servicekosten apart specificeren in het huurcontract en jaarlijks met je afrekenen. Wat je teveel hebt betaald, hoor je terug te krijgen. Alleen de werkelijke kosten mogen in rekening gebracht worden, de verhuurder mag geen winst maken op de servicekosten. De verhuurder mag de servicekosten zonder jouw instemming ook niet zomaar verhogen. Gebeurt dat wel, neem dan contact met ons op voor advies!

Laat de servicekosten bij ons checken!

Heb jij het gevoel dat je teveel moet betalen of twijfel je of een bepaalde post wel onder de servicekosten valt? Maak een afspraak met Huurteam Leeuwarden. Onze adviseurs komen dan langs voor een toetsing van de kosten. Als blijkt dat de servicekosten te hoog zijn, dan kun je de verhuurder schriftelijk vragen om een aanpassing. Reageert je verhuurder niet of afwijzend? Dan kunnen we namens jou een procedure starten bij de Huurcommissie.

Betaal je een all-in huurprijs, vraag dan eerst of de verhuurder die wil splitsen in kale huur en servicekosten. Een all-in huur is wettelijk niet toegestaan. Mocht je er met je verhuurder niet uitkomen, dan kun je de Huurcommissie vragen om een splitsing. Wij helpen je daar graag bij!