058 – 213 24 15 | info@huurteamleeuwarden.nl

Onderhoud

Wat kun je doen bij achterstallig onderhoud?

Wie hoort wat te doen?

Als je een woning of kamer huurt, is het niet zo dat je verhuurder verantwoordelijk is voor alle reparaties en onderhoud. Er wordt van jou als huurder verwacht dat je zelf kleine dagelijkse reparaties die weinig kosten uitvoert, zoals het ontstoppen van de afvoer, het ontluchten van de cv-ketel, een kapotte bel maken en een lamp vervangen. Ook schade die je veroorzaakt, moet je in principe zelf herstellen. De verhuurder is verantwoordelijk voor het groot onderhoud: dakreparaties, verfwerk aan de buitenkant, een storing aan de inbouwapparatuur, e.d. Je moet de verhuurder de gelegenheid geven om deze werkzaamheden uit te voeren, maar wel op afspraak. Als hij of zij ook kleine en dagelijkse reparaties verricht, mogen de kosten daarvan als servicekosten worden berekend.

Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid

Wij komen graag langs voor een woningopname!

Wat doe je als je verhuurder in gebreke blijft en jou met lekkage, schimmel, houtrot of een verstopte riolering laat zitten? In dat geval kun je bij Huurteam Leeuwarden een afspraak maken voor een woningopname. Wij beoordelen de problemen die je ondervindt. Als wij tot de conclusie komen dat er sprake is van ernstige gebreken, dan krijg je advies over de stappen die je kunt nemen:

  • De eerste stap is het melden van de problemen of gebreken bij je verhuurder. Wij hebben daar een voorbeeldbrief voor die je kunt downloaden.
  • Doet je verhuurder niet binnen zes weken wat je vraagt of komt er helemaal geen reactie op je brief, dan kunnen we namens jou een procedure starten bij de Huurcommissie. We dienen dan een verzoek in voor een tijdelijke huurverlaging.

Huur je een woning in de vrije sector? Dan zul je naar de rechter moeten als je verhuurder niets wil doen aan het achterstallige onderhoud. Tenzij er in je huurcontract staat dat je bij geschillen de Huurcommissie om advies kan vragen.